Waarom zijn de filmpjes gemaakt?

 

In 2018 ben ik begonnen met het maken van instructievideo's voor wiskunde D. Wiskunde D is een vak dat door een klein aantal leerlingen wordt gekozen. De groepen zijn dan klein en een leerkracht is daarmee relatief duur. Wat kun je dan het beste doen? Het vak niet aanbieden? Zoek je een samenwerking met een andere school? Wordt er digitaal ook iets aangeboden?

Op de school waar ik werk, CSG Bogerman te Sneek, willen we heel graag wiskunde D aan blijven bieden, vooral omdat we van oud-leerlingen vaak horen hoeveel baat ze erbij hebben tijdens een technische vervolgstudie. Persoonlijk contact tussen docent en leerling vinden we ook cruciaal en daarom is er op Bogerman gekozen om toch wiskunde D met een eigen docent in te roosteren, maar dan wel in combinatiegroepen. In mijn lespraktijk zijn er tijdens een uur wiskunde D soms wel drie verschillende leerjaren bij elkaar of is er combinatie van havo- en vwo-leerlingen. De tijd die je normaal hebt voor instructie is er in deze gevallen niet. Als je voor een deel van de groep instructie geeft, dan is dat verloren tijd voor de andere groepen. Als je toch instructie wil geven, dan gaat dat in combinatiegroepen te veel ten koste van de tijd voor het beantwoorden van vragen of het individueel helpen van leerlingen.

Voor havo wiskunde D en vwo wiskunde D heb ik vrijwel alle instructie van de theorie die wordt behandeld in het boek Getal en Ruimte in filmpjes opgenomen en op mijn YouTube-kanaal 'Wiskunde met Bob Pruiksma' gezet. Daarmee heb ik alle instructie uit de lestijd gehaald. Mijn leerlingen die bij mij wiskunde D volgen, verkrijgen alle instructie met behulp van de video's en alle ingeroosterde lestijd is dus volledig beschikbaar om alle vragen te beantwoorden en leerlingen individueel te helpen. Voor wiskunde D heb ik dus 'flipping the classroom' tot in het extreme doorgevoerd en voor wiskunde D werkt het uitstekend! Natuurlijk ook omdat leerlingen die wiskunde D volgen een beetje 'apart' zijn. Het zijn leerlingen die wiskunde sowieso al leuk vinden en ook graag de problemen met zo weinig mogelijk hulp van een docent zelf willen uitpluizen. Mijn leerlingen die wiskunde D volgen, proberen eerst met behulp van het boek de opgaven te maken en als ze in de problemen komen dan bekijken ze de instructievideo's. Dan komt de telefoon of iPad op tafel en gaan de oortjes in. Lukt het dan nog niet, dan is er in de les voldoende tijd om de docent te raadplegen. Vrijwel altijd is de inhoud van de video voldoende om weer verder te kunnen.

En toen was wiskunde D klaar...

Het maken van de video's is zo leuk en de video's werden zo gewaardeerd, dat ik daarna verder ben gegaan met het maken van video's voor o.a. onderbouw vwo, wiskunde A, wiskunde B en wiskunde C. Zo ben in constant bezig met het verder uitbreiden van mijn collectie, zodat ik een zo groot mogelijke groep kan bedienen.

Les gemist?

Het komt voor dat een leerling om de een of andere reden een les mist. Het komt voor dat een docent door een omstandigheid de les niet kan geven. Het komt voor dat een leerling wel in de les is geweest, maar de uitleg toch niet snapte of het zich niet meer voor de geest kan halen. Dan is het prachtig dat met de huidige digitale hulpmiddelen leerlingen filmpjes kunnen opzoeken waar het allemaal nog een keer wordt uitgelegd!

Maak jouw eigen website met JouwWeb